
တရုတ္ႏိုိင္ငံေတာင္ပိုင္း ဟုိင္နန္ျပည္နယ္မွာ အာရွေဒသ စီးပြားေရးဆုိင္ရာအစည္းအေ၀း ဘုိအာဖုိရမ္ကို မတ္လ ေနာက္ဆံုးရက္သတၱပတ္မွာ က်င္းပခဲ့ပါတယ္။
ႏွစ္စဥ္ က်င္းပတဲ့ ေဒသတြင္း အစည္းအေ၀း ျဖစ္ေပမယ့္ ဒီႏွစ္မွာေတာ့ တရုတ္ရဲ႕ မဟာ စီမံကိန္းေျခလွမ္းေတြ စလွမ္းခ်ိန္နဲ႔ တုိက္ဆုိင္ေနလို႔ ကမၻာ့မီဒီယာေတြမွာ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေဖာ္ျပခဲ့ၾကပါတယ္။
၂၀၁၅ ခုနွစ္ ဘုိအာဖုိရမ္ရဲ႕ ေဆာင္ပုဒ္က ကံၾကမၼာတူ ေပါင္းစည္းေသာ အာရွအနာဂတ္သစ္ ျဖစ္ပါ တယ္။ ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံေတြၾကားမွာ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးနဲ႔ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈကို ျမႇင့္တင္ဖုိ႔ အဓိက ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကတာပါ။

ဓာတ္ပုံ (ဘိုအာဖိုရမ္ ၀က္ဆိုဒ္)
ဒါအျပင္ အာရွႏုိင္ငံေတြၾကားမွာ လြတ္လပ္ေသာကုန္သြယ္ေရးဇုန္ ထူေထာင္ဖို႔ကိုလည္း တရုတ္ သမၼတ က ေဆာ္ၾသပါတယ္။ လက္ေတြ႔မွာလည္း တရုတ္အစိုးရဟာ အာရွမွာ စီးပြားေရး ကြန္ရက္ခ်ဲ႕ထြင္ေနတာ အေတာ္ခရီးေပါက္ေနပါၿပီ။

ဓာတ္ပုံ (ဘိုအာဖိုရမ္ ၀က္ဆိုဒ္)
သမၼတ ဂ်ိဳကို ဝီဒိုဒိုက “ပင္လယ္ဆိပ္ကမ္းေတြ၊ သေဘၤာေတြနဲ႔ ငါးလုပ္ငန္းနဲ႔ ဆုိင္တဲ့ အေျခခံအေဆာက္အဦ ပိုင္းကို ပို အာရံု စုိက္သြားမယ္။ အင္ဒိုနီးရွားအေနနဲ႔ တရုတ္နဲ႔ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ဖို႔ ေမွ်ာ္လင့္ထားပါတယ္၊ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးကို အရွိန္ျမွင့္တင္ဖို႔ နည္းလမ္းေတြ ရွာေဖြသြားပါမယ္”လို႔ ေျပာပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ အင္ဒိုနီးရွားလိုပဲ အာရွေဒသတခုလံုးမွာလည္း တရုတ္နဲ႔ လမ္းပန္း ဆက္သြယ္ေရး ေကာင္းမြန္ ဖို႔ အရွိန္ျမႇင့္ေနၾကပါတယ္။
ကမၻာမွာ ပင္လယ္ေရမ်က္ႏွာျပင္အထက္ အျမင့္မားဆံုးလို႔ ဆိုႏိုင္မယ့္ ႏိုင္ငံတကာ အေ၀းေျပးလမ္းျဖစ္တဲ့ ကာရာကိုရမ္လမ္းမႀကီးဟာ တရုတ္ႏိုင္ငံ အေနာက္ေျမာက္ပိုင္း ၀ီဂါကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသထဲက ကာရွီနယ္ေျမကေန ပါကစၥတန္ေျမာက္ပိုင္းက သာေကာ့တ္ၿမိဳ႕အထိ ဆက္သြယ္ ေဖာက္လုပ္ထားပါ တယ္။ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းေတြ အေခ်ာသတ္လုိက္ၿပီ ျဖစ္လို႔ ကုန္စည္စီးဆင္းမႈေတြ ပိုမိုျမန္ဆန္ လာပါေတာ့မယ္။

ဓာတ္ပုံ (ဘိုအာဖိုရမ္ ၀က္ဆိုဒ္)
လူမႈဖြံ႔ၿဖဳိးေရးေက်ာင္း ထုိင္းအမ်ဳိးသားဖြံ႔ၿဖိဳးေရးဌာနက လက္ေထာက္ပါေမာကၡ ကာရန္က “ထုိင္းနဲ႔ အာဆီယံ၊ တရုတ္၊ ဥေရာပတို႔ၾကားမွာ အရင္းအျမစ္ေတြကို မွ်ေ၀ေပးျခင္းအားျဖင့္ အားလံုးကိုယ္စီ အက်ဳိး ရွိၾကမွာျဖစ္တယ္။ ထုိင္းႏိုင္ငံရဲ႕ ပထ၀ီ အေနအထားအရ အေရးပါမႈဟာလည္း လက္ေတြ႔ အက်ဳိးေက်းဇူးရွိတဲ့ အေျခအေန ျဖစ္လာမွာေပါ့”လို႔ေျပာပါတယ္။
ဒီအေတာအတြင္းမွာ တရုတ္နဲ႔ ဗီယက္နမ္၊ တရုတ္နဲ႔ ျမန္မာ၊ တရုတ္-ျမန္မာ-အိႏၵိယ ရထားလမ္းေတြ ကလည္း ေဆာက္လုပ္ဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ဓာတ္ပုံ (ဘိုအာ ဖိုရမ္ ၀က္ဆိုဒ္)
ဥေရာပဘက္ကို ၾကည့္ရင္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္အတြင္းမွာ တရုတ္နဲ႔ ဥေရာပကို ဆက္သြယ္တဲ့ ရထားလမ္းဟာ ခရီးစဥ္ေပါင္း ၃၀၀ ေက်ာ္ ေျပးဆြဲခဲ့ပါတယ္။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ကထက္ ၃ ဆေလာက္ ပိုမ်ားတဲ့သေဘာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုပဲ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္မွာ တရုတ္ျပည္မွာ ႏိုင္ငံတကာ ေလေၾကာင္းလုိင္းအသစ္ ၁၅၀ နီးပါး တုိးခ်ဲ႔ခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာလည္း ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ထက္ ၆၀ ရာခုိင္ႏႈန္း နီးပါး ပိုမ်ားလာတာပါ။
အာရွဖြံ႔ၿဖိဳးေရးဘဏ္ရဲ႕ ခန္႔မွန္းခ်က္အရ အာရွရဲ႕ အေျခခံအေဆာက္အဦ တည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းအတြက္ ၂၀၁၀ ကေန ၂၀၂၀ ခုႏွစ္အထိ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၈ ထရီလီယံေလာက္ လိုအပ္ပါတယ္။ ႏွစ္စဥ္ ေဒၚလာ ၈၀၀ ဘီလီယံ ကုန္က်မယ့္ သေဘာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကမၻာ့ဘဏ္နဲ႔ အာရွဖြ႔ံၿဖိဳိးေရးဘဏ္က ပံ့ပိုးေပးႏုိင္တဲ့ ပမာဏက ႏွစ္စဥ္ ဘီလီယံ ဒါဇင္တခ်ဳိ႕ေလာက္ပဲ ရွိလို႔ အမွန္တကယ္ လိုအပ္ခ်က္ကို မကာမိ ပါဘူး။

ဓာတ္ပုံ (ဘိုအာ ဖိုရမ္ ၀က္ဆုိဒ္)
တရုတ္၀န္ႀကီး လူဂ်ီေ၀က “ေအအိုင္အိုင္ဘီဘဏ္က ေဒသတြင္းမွာ အေျခခံ အေဆာက္အဦး လုပ္ငန္းေတြကို အဓိက အာရုံစိုက္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဖြဲ႔၀င္ႏုိင္ငံေတြအတြက္ လိုအပ္တဲ့ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈကို အာရံု စုိက္မွာ ျဖစ္သလို၊ တနယ္တေၾကာတလမ္းတသြယ္ “One Belt, One Road”မူ၀ါဒကို အေကာင္ထည္ေဖာ္ဖို႔ ရည္ရြယ္ပါတယ္’”လို႔ေျပာပါတယ္။
One Belt, One Road ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးမဟာဗ်ဴဟာမွာေတာ့ ကုန္းေၾကာင္း၊ ပိုးလမ္းမႀကီးနဲ႔ ေရေၾကာင္းပိုးလမ္းမႀကီး ဆုိၿပီး လမ္း ၂ သြယ္ရွိပါတယ္။ ကုန္းေၾကာင္း ပိုးလမ္းမႀကီးဟာ တရုတ္နဲ႔ ဥေရာပအထိ ဆက္သြယ္ မယ့္လမ္း ျဖစ္ၿပီး အာရွအလယ္ပိုင္းနဲ႔ အာရွ အေနာက္ပိုင္းေတြကို ျဖတ္သြားပါတယ္။
၂၁ ရာစု ေရေၾကာင္း ပိုးလမ္းမႀကီးကေတာ့ တရုတ္နဲ႔ အေရွ႕ေတာင္အာရွနိုင္ငံေတြ၊ အာဖရိကနဲ႔ ဥေရာပကို ဆက္သြယ္ေပးပါလိမ့္မယ္။ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့ တရုတ္အေနနဲ႔ ေဒသတခုလံုးနဲ႔သာမက ကမၻာႀကီးနဲ႔ ေပါင္းစည္းဖုိ႔ ရည္ရြယ္တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဓာတ္ပုံ (ဘိုအာ ဖိုရမ္ ၀က္ဆုိဒ္)
ပိုးလမ္းမ ၂ သြယ္ စီမံကိန္းကို ၂၀၁၃ ခုႏွစ္မွာ သမၼတ ရွီက်င္ပင္းက ေၾကညာခဲ့တာပါ။ ဒီႏွစ္ထဲမွာ သက္ဆုိင္ရာႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ညွိႏိႈင္းေနတဲ့ အပိုင္းရွိသလုိ၊ လက္ေတြ႔ အေကာင္အထည္ ေဖာ္တဲ့အပိုင္း၊ ျပင္ဆင္ေန တဲ့ အပိုင္းေတြ ရွိေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ တရုတ္ရဲ႕ ပိုးလမ္းမ ၂ သြယ္ စီမံကိန္းနဲ႔ အာရွ အေျခခံအေဆာက္အဦ ရင္းႏွီးျမႇပ္ႏွံမႈ ဘဏ္တို႔ဟာ အေမရိကန္ကို စိန္ေခၚမႈအျဖစ္ မီဒီယာေတြမွာ သံုးသပ္ေရးသား ၾကပါတယ္။ ဒီဘဏ္ဟာ အေမရိကန္ ခ်ယ္လွယ္ေနတဲ့ ကမၻာ့ဘဏ္နဲ႔ ဂ်ပန္က ခ်ယ္လွယ္ေနတဲ့ အာရွဖြံ႔ၿဖိဳးေရး ဘဏ္တို႔နဲ႔ အၿပိဳင္ျဖစ္ လာႏုိင္ပါတယ္။ အေမရိကန္ရဲ႕ အစဥ္အလာ မဟာမိတ္ေတြ အားလံုးနီးပါးဟာ အေမရိကန္ကို ေနာက္ခ်န္ ထားခဲ့ၿပီး တရုတ္နဲ႔ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ဖို႔ ေစာေစာစီးစီးပဲ စာရင္းေပးလုိက္ၾကပါတယ္။
တရုတ္က ဦးေဆာင္ပံုေဖာ္ေနတဲ့ အာရွအေျခခံ အေဆာက္အဦ ရင္းႏွီးျမႇပ္ႏံွမႈဘဏ္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အာရွ အဖြဲ႔အစည္း ဒုဥကၠ႒ တြမ္ နာဂါစကီက “အေလ်ာ့အတင္းေတာ့ လုပ္သင့္တယ္လုိ႔ ျမင္တယ္ေလ။ အာရွမွာ အမွန္တကယ္ လိုအပ္ေနတဲ့ ေခ်းေငြပမာဏကို ကမၻာ့ဘဏ္က ထုတ္ေခ်း မေပးႏုိင္ဘူးဆုိရင္ တရုတ္က ၀ုိင္းျဖည့္ေပးမယ့္ကိစၥကို ခြင့္ျပဳ သင့္တာေပါ့”လို႔ ထင္ျမင္ခ်က္ေပးပါတယ္။

ဓာတ္ပုံ (ဘိုအာ ဖိုရမ္ ၀က္ဆုိဒ္)
အာရွ အေျခခံအေဆာက္အဦ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏံွမႈဘဏ္ (ေအအိုင္အိုင္ဘီ)ကို ေဒၚလာ ဘီလီယံ ၁၀၀ အထိ ရွိလာဖို႔ ရည္မွန္းထားတာပါ၊ ကနဦး ေဒၚလာဘီလီယံ ၅၀ နဲ႔ စတင္တဲ့အခါ အမ်ားစုကို တရုတ္က ထည့္၀င္မွာ ျဖစ္ၿပီး တျခားႏုိင္ငံေတြကုိလည္း အဖြဲ႔၀င္ေတြအျဖစ္ ဖိတ္ေခၚခဲ့ပါတယ္။ ဒီႏွစ္ကုန္ေလာက္မွာ လုပ္ငန္းလည္ပတ္ႏုိင္ဖုိ႔ ရည္မွန္းထားတာပါ။
မတ္လကုန္ အထိ ေအအိုင္အိုင္ဘီဘဏ္ ထူေထာင္သူအျဖစ္ ပါ၀င္ဖို႔ စာရင္းေပးထားတဲ့ ႏိုင္ငံေပါင္း ၄၀ ေက်ာ္ ရွိပါတယ္။ အဲဒီထဲမွာ အာရွက အေမရိကန္ရဲ႕ မဟာမိတ္ ေတာင္ကိုရီးယားလည္း ပါ၀င္ပါတယ္။
ေတာင္ကိုရီးယား မဟာဗ်ဴဟာနဲ႔ ဘ႑ာေရးဌာနက ခ်ဳိဟီနမ္းက “သက္ဆုိင္ရာ ၀န္ႀကီး ဌာနေတြနဲ႔ အနီး ကပ္ ေဆြးေႏြးၿပီးေတာ့ အာရွ အေျခခံအေဆာက္အဦ ရင္းနွီးျမွဳပ္ႏွံမႈဘဏ္မွာ အဖြဲ႔၀င္ အျဖစ္ ေလွ်ာက္ထား ဖို႔ မတ္ ၂၇ ရက္က ဆံုးျဖတ္လိုက္ပါတယ္၊ ဒီကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္လို႔လည္း တရုတ္ဘက္က တာ၀န္ရွိသူေတြ ကိုလည္း အေၾကာင္းၾကား ထားၿပီးၿပီး”လို႔ ေျပာပါတယ္။
ေတာင္ကုိရီးယားအစုိးရအေနနဲ႔ အင္အားႀကီးႏုိင္ငံေတြနဲ႔လည္း နီးနီးကပ္ကပ္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ သြားမွာ ျဖစ္သလို၊ ဒီကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ တျခား လုိအပ္တဲ့ ကိစၥေတြကိုလည္း ေဆာင္ရြက္ ထားၿပီး ျဖစ္တယ္လို႔လည္း ေျပာပါတယ္။

ဓာတ္ပုံ (ဘိုအာ ဖိုရမ္ ၀က္ဆုိဒ္)
အေမရိကန္က ဘဏ္အသစ္ရဲ႔ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းကိစၥကို သတိေပးေနေပမယ့္ ဥေရာပ မဟာမိတ္ေတြနဲ႔ ၿဗိတိန္၊ ျပင္သစ္၊ ဂ်ာမနီ၊ အီတလီတို႔ကလည္း တရုတ္ ဦးေဆာင္တဲ့ဘဏ္မွာ အဖြဲ႔၀င္အျဖစ္ ပါ၀င္မယ္ လို႔ ေၾကညာခဲ့ပါတယ္။
တရုတ္ရဲ႕ အာရွအေျခခံ အေဆာက္အဦ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈဘဏ္ဟာ အေမရိကန္က ပံုေဖာ္ေနတဲ့ အာရွနဲ႔ ပစိဖိတ္ေဒသ လႊမ္းမိုးေရးေပၚလစီကို ထိုးႏွက္ခ်က္ျဖစ္ႏိုင္တယ္္လို႔ လည္း ရႈျမင္ၾကပါတယ္။
တရုတ္ေမွ်ာ္မွန္းတဲ့ ကံၾကမၼာတူ ေပါင္းစည္းတဲ့ အာရွအနာဂတ္သစ္မွာ အေမရိကန္ရဲ႕ အခန္းက႑ ဘယ္လိုရွိ လာမလဲဆိုတာကေတာ့ အမ်ားက အေျဖသိခ်င္တဲ့ ပုစၦာတပုဒ္ ျဖစ္ပါတယ္။
http://burmese.dvb.no/archives/88309
0 comments:
Post a Comment
အခုလုိအၾကံျပဳေပးတဲ့အတြက္ေက်းဇူးတင္ပါတယ္